Zoek- en reddingsschip Geo Barents aan de ketting gelegd, maar we keren terug!

Op 2 juli werd ons zoek- en reddingsschip Geo Barents door de Italiaanse autoriteiten aan de ketting gelegd in de haven van Augusta. Na een administratieve en technische inspectie die 14 uur duurde, werden uiteindelijk 22 tekortkomingen vastgesteld, reden genoeg om ons schip voorlopig te verbieden nog uit te varen en levens te redden.

14 uur. Zolang duurde de uiterst strenge inspectie in de haven van Augusta. Haveninspecties zijn standaard in de maritieme wet, maar een inspectie van 14 uur duurt komt bijna nooit voor bij andere schepen.
14 uur. Zolang duurde de uiterst strenge inspectie in de haven van Augusta. Haveninspecties zijn standaard in de maritieme wet, maar een inspectie van 14 uur komt bijna nooit voor bij andere schepen.  De Geo Barents is zo het 13de ngo-schip op nog geen twee jaar tijd dat aan de ketting wordt gelegd na rigide administratieve procedures. © Pablo Garrigos, juli 2021.

Deel van het Europees beleid: ngo’s bestraffen die levens redden

De Geo Barents is alleen maar op zee actief, net omdat Europese landen schandelijk afwezig blijven met reddingsoperaties op de Middellandse Zee. In plaats van levens te redden, financiert de Europese Unie al jaren de Libische kustwacht om mensen op zee te onderscheppen en terug te sturen naar levensgevaarlijke Libische detentiecentra. Straffer nog, Europa zet – onder andere via deze rigide inspecties - steeds actiever in op het bestraffen van ngo’s die wel de plicht opnemen om levens te redden.

410 mensen gered op eerste trip – nu geblokkeerd

We voeren eind juni de haven van Augusta binnen om in totaal 410 geredde mensen veilig van boord te laten, na 7 geslaagde reddingen. Al meteen na haar allereerste trip, werd de Geo Barents dus geblokkeerd. Dit is lang niet de eerste keer dat de Italiaanse autoriteiten administratieve procedures als excuus gebruiken voor politieke doelstellingen.

Een reddingsoperatie op 12 mei. We redden die dag 93 mensen. Op drie dagen tijd, bij 7 verschillende reddingen, zouden we in totaal 410 mensen redden. Daaronder ook veel vrouwen en kinderen.
Een reddingsoperatie op 12 mei. We redden die dag 93 mensen. Op drie dagen tijd, na 7 verschillende reddingen, zouden we in totaal 410 mensen redden. Daaronder ook veel vrouwen en kinderen. © Avra Fialas , mei 2021.

13 ngo-schepen administratief aangehouden op nog geen 2 jaar tijd

Eerder al werden onze eigen schepen en die van andere ngo’s op dezelfde manier aan de ketting gelegd, in een poging om humanitaire operaties op zee te blokkeren. Van 2019 tot nu toe hebben de Italiaanse autoriteiten 16 havenstaatcontroles uitgevoerd op reddingsboten van ngo's, 13 keer leidde dat tot administratieve aanhouding. In totaal werden ngo-schepen maar liefst 1.078 dagen lang geblokkeerd om nog levens te redden op zee, op nog geen twee jaar tijd. Dit jaar alleen al zijn in afwezigheid van reddingsschepen 721 mensen op zee omgekomen.

Teveel geredde mensen aan boord

Havenstaatcontroles zijn natuurlijk legitieme maritieme procedures, maar worden keer op keer gebruikt om ngo-schepen op discriminerende wijze streng aan te pakken. De inspecties op ngo-schepen in Italiaanse havens zijn uitermate grondig en gericht op het vinden van onregelmatigheden. De Geo Barents zou volgens hen nu ongeschikt zijn om systematisch opsporings- en reddingsactiviteiten uit te voeren, het schip zou bovendien te veel geredde mensen aan boord hebben gehad.  

We keren zo snel mogelijk terug naar zee

We willen zo snel mogelijk terugkeren naar zee. We weigeren aan de zijlijn te blijven toekijken hoe de Europese Unie aan haar plicht verzaakt en mensen op zoek naar veiligheid laat omkomen op zee.

  • Daarom stellen we een actieplan op om zo vlug mogelijk aan de gerapporteerde tekortkomingen tegemoet te komen.
  • Tegelijkertijd dringen we aan op de onmiddellijke opheffing van het aanhoudingsbevel van het schip overeenkomstig de toepasselijke procedures.