Sociale media

  • NL
Open the menu

De overlevenden helpen, een race tegen de klok


Drie weken nadat de cycloon Nargis over Myanmar trok, hebben veel overlevenden nog steeds geen basisgoederen om te overleven. De hulpverlening die tot in het getroffen gebied geraakt, volstaat nog steeds niet.

Hoewel AZG erin geslaagd is om voedsel en andere goederen naar 120.000 mensen in de verwoeste Irrawaddy-delta te brengen, blijven de uitdagingen enorm. De regeringsbeperkingen op buitenlandse hulpverleners en het moeilijk toegankelijke terrein van het gebied, betekent dat velen zich nog steeds in een wanhopige situatie bevinden.

Duizenden mensen hebben nog steeds geen hulpverleners gezien en hebben nog steeds geen bijstand gekregen,” benadrukt Jean-Sebastien Matte, AZG-urgentiecoördinator. “Gisteren zijn onze teams per boot naar de meest geïsoleerde gebieden vertrokken. In sommige dorpen vonden we mensen die geen voedsel meer hadden en al drie dagen niet hadden gegeten. Ze huilden en smeekten om voedsel. We konden enkele noodrantsoenen verdelen. Helaas zijn er veel meer dorpen zoals dit waar de mensen wanhopig zijn.”

Geen voedsel, geen onderdak

De grootste noden blijven voedsel en onderkomens. Een netwerk van 36 mobiele AZG-teams verdeelt goederen – afhankelijk van de noden van de bevolking – nabij de zuidelijke sloppenwijken Bogaley, Labutta en Ngapudaw. Tot nog toe hebben ze meer dan 310 ton rijst, 84.000 blikjes vis, 16.500 liter olie om te koken en plastic zeilen om te gebruiken als onderkomen voor meer 60.000 families. In sommige gebieden zal een tweede distributieronde worden gehouden omwille van de blijvende noden.

Medische noden veranderen

AZG biedt ook dringende medische hulp op verschillende plaatsen. De medische medewerkers houden dagelijks zo’n 500 consultaties, zowel via permanente als mobiele klinieken. In het begin behandelden de medewerkers kleine wonen en breuken, veroorzaakt door scherpe voorwerpen of vallende bomen. Nu zien de teams echter minder van dit soort gevallen, en meer patiënten die lijden aan koorts, diarree en luchtweginfecties. Deze aandoeningen kunnen worden veroorzaakt of verergerd door de slechte levensomstandigheden waarin veel overlevenden zich bevinden, waaronder een gebrek aan een degelijk onderkomen, slechte drinkwaterkwaliteit en onvoldoende voedsel. De ernstige medische gevallen worden overgebracht naar ziekenhuizen in de regio.

Water- en sanitatieproblemen

Water- en sanitatiespecialisten van AZG (Watsan), hebben waterreservoirs verdeeld, vervuilde bronnen gereinigd, watertanks en kranen geïnstalleerd en op een aantal plaatsen waterbehandelingseenheden opgezet om te voorzien in drinkwater. In veel gebieden blijft drinkwater echter een probleem. Door de cycloon werden veel latrines vernield, die nu opnieuw moeten worden herbouwd. Daarom blijft AZG zich zorgen maken over mogelijke uitbraken van infectieziekten, maar tot vandaag zijn er geen opgedoken.

Ondraaglijke herinneringen

Er is een grote nood aan psychologische ondersteuning. Veel mensen die de cycloon overleefd hebben en lang in het water waren, hebben verschrikkelijke dingen gezien. Veel mensen zijn getraumatiseerd door wat ze ervaren hebben. Sommigen hebben slaapproblemen of pijn in buik en borst. Anderen kampen met een hoge bloeddruk. Velen kunnen er niet over praten. Een plaatselijke medewerker vertelt over zo’n patiënt. “Ik verzorgde een man die gewond was. Hij droeg zijn kind om zijn nek terwijl hij zwom. Maar na een tijdje had hij geen energie meer. Hij liet zijn kind gaan. Zijn vrouw kon dit niet aanvaarden en probeerde haar kind te redden. Ze zwom erachteraan en zowel moeder als kind verdronken. Hij kon niet doen. Toen ik hem zag, was hij compleet gebroken. Ik wist niet wat te zeggen.”

De volgende stappen

Nu de regering beloofd heeft om de beperkingen op buitenlandse hulpverleners te versoepelen, maakt AZG zich op om meer internationale medewerkers naar het rampgebied te sturen. Ze zullen hun expertise en ervaring op allerlei vlakken delen (veel plaatselijke AZG-medewerkers in Myanmar hebben nooit eerder in een rampgebied gewerkt.) Momenteel heeft AZG zo’n 250 artsen, verpleegkundigen, logistieke medewerkers en coördinatoren ter plaatse in de delta, waaronder meer dan een dozijn internationale medewerkers die gespecialiseerd zijn in technische gebieden zoals water en sanitatie en de coördinatie van noodhulpoperaties.

AZG is ook begonnen met gesprekken met de terreinmedewerkers om erachter te komen welke moeilijkheden en hindernissen hun werk bemoeilijken. Er wordt ook onderzocht of de plaatselijke bevolking de hulp van AZG kan waarderen. “We proberen er niet alleen voor te zorgen dat de goederen op de juiste plaats terechtkomen, we willen ook weten of we kwaliteitsvolle hulpverlening bieden,” zegt Vincent Hoedt, noodhulpcoördinator.
 
AZG is begonnen met het vervangen van haar nationale medewerkers in de delta, waaronder vele afkomstig uit andere AZG-projecten in het land die naar de delta zijn gekomen om de slachtoffers van de ramp te helpen. Bovendien zijn sommige van hen en hun familie eveneens getroffen door de cycloon. Desalniettemin hebben de meeste medewerkers de voorbije drie weken onafgebroken gewerkt, in moeilijke fysieke en emotionele omstandigheden.

In verschillende delen van de delta is AZG nog steeds de enige operationele hulporganisatie.