Sociale media

  • NL
Open the menu

AZG-teams leiden noodhulppersoneel op

Dankzij de onmiddellijke mobilisatie van nationaal personeel in Myanmar, slaagde Artsen Zonder Grenzen erin om direct na de ramp hulp te bieden aan de slachtoffers. Gezien de omvang van de verwoesting en de grote nood aan mensen en middelen, heeft AZG tientallen artsen, verpleegkundigen, logistiek medewerkers en drinkwaterspecialisten gerekruteerd en opgeleid.

Zittend op een bank aan het AZG-kantoor, vullen een dozijn jonge Birmezen nauwkeurig hun sollicitatieformulieren in. Artsen, verplegers, ingenieurs, mannen en vrouwen, ze willen allemaal naar de Irrawady-delta om ‘hun mensen te helpen’. Na een interview worden de best gekwalificeerde en meest gemotiveerde uitgekozen om een opleiding te volgen. Daarna voegen zij zich bij de AZG-teams in de delta. “Hoewel al vele nationale medewerkers actief waren, hadden we er meer nodig om te kunnen reageren op zo’n dramatische situatie”, zegt Souheil Reaiche, AZG-landverantwoordelijke in Myanmar. “Onze medewerkers zijn nu al meer dan een maand aan de slag in heel moeilijke omstandigheden. We voorzagen ook al een systeem van rotatie van ons personeel. Bovendien hebben we hen ook nodig in onze gewone programma’s, waarbij we medische zorgen bieden aan patiënten van HIV/aids, tuberculose en malaria.

Opleiding van vier dagen
Sinds de tweede week na de cycloon, heeft AZG meer dan 20 artsen, 10 verplegers, 30 waterspecialisten en logistieke medewerkers opgeleid.

We willen de artsen en verplegers zo goed mogelijk voorbereiden op de omstandigheden waarin ze zullen moeten werken op het terrein. Deze noodsituatie vergt een specifieke opleiding, waarbij de noden van de bevolking goed moeten worden ingeschat op vlak van voedsel en onderdak, nutritionele screening voor kinderen onder de vijf jaar, uitbraken van ziekten van nabij opvolgen, enz.”, legt Scott Brown uit, een Australische arts die instaat voor de medische opleidingen. In een tijdspanne van vier dagen worden aan de nieuwe medewerkers ook de AZG-protocollen uitgelegd voor de behandeling van de meest voorkomende ziekten. Momenteel zijn dat in delta watergerelateerde ziekten, ademhalingsinfecties, malaria, dengue koorts en ondervoeding.
Grootste probleem: drinkwater
Eén van de grootste noden van de getroffen bevolking, naast voedsel, is de toegang tot proper drinkbaar water. In vele streken in de delta zijn vijvers, putten en andere waterbronnen overstroomd met zout water en modder. AZG-teams deelden tot nu toe bijna 40.000 emmers en jerrycans uit, en reinigden vijvers in tientallen dorpen. Tegelijkertijd nemen in Yangon aangeworven ingenieurs en techniekers deel aan een tweedaagse opleiding. Daarbij leren ze hoe ze een overzicht moeten maken van waterbronnen in een dorp, hoe ze water moeten zuiveren en de klaarheid en kwaliteit ervan kunnen testen. Belangrijk is ook dat ze de dorpelingen moeten leren om water te koken, en herinfectie te voorkomen. Een water- en saneringskamp werd nagemaakt in de tuin van het AZG-kantoor in Yangon, met watertanks. Zo kunnen de nieuwe rekruten onmiddellijjk in de praktijk omzetten wat ze geleerd hebben. AZG stuurde al honderden tonnen voedsel en hulpgoederen naar de delta. De verdeling en de logistieke ondersteuning is één van de grootste uitdagingen. Logistiekers uit Myanmar, opgeleid door AZG, weten nu hoe ze een magazijn moeten beheren. "Ik kwam naar AZG omdat ik de slachtoffers wilde helpen”, zegt Mo, 23-jarige mechanieker. Hij volgde de opleiding over water, en staat op het punt om naar Bogaley te vertrekken, in de delta. “Onze prioriteit is om watergerelateerde ziekten te voorkomen. Ik hoop dat we daar veel aan kunnen doen als naar de dorpen ga.