Médias sociaux

Open the menu

Dodelijkste migratieroute ter wereld: onze zoek- en reddingsteams op de Geo Barents treffen 10 doden aan op boot in de Middellandse Zee

Op 16 november trof een team van de Geo Barents – ons zoek- en reddingsschip op de Middellandse Zee – tien mensen dood aan op het benedendek van een overvolle boot in nood, zo’n 30 zeemijl van de Libische kust. De Geo Barents, die door Alarm Phone en Seabird was uitgestuurd voor de boot in nood die water maakte, bereikte de boot te laat om deze tragedie te voorkomen.

10 mensen gestorven op benedendek: vermoedelijk door verstikking

Tijdens een uitdagende reddingsactie in de namiddag, waarbij 99 mensen van dezelfde boot werden gered, waarschuwden enkele overlevenden het team meteen dat er nog meer mensen opeengepakt zaten op het benedendek.  Daar trof het reddingsteam de levenloze lichamen aan van 10 mensen. De overlevenden vertelden het team van de Geo Barents dat deze mensen meer dan 13 uur hadden doorgebracht op het benauwde benedendek van de boot, in een bedwelmende brandstoflucht. De 10 mensen zijn vermoedelijk door verstikking om het leven gekomen.

Op het benedendek van dit houten bootje zaten tientallen mensen urenlang tussen verstikkende uitlaatgassen
Op het benedendek van dit houten bootje zaten minstens 10 mensen 13 uur lang opeengepakt tussen verstikkende uitlaatgassen. We vaarden meteen uit na het noodsignaal maar alle hulp kwam te laat. © Candida Lobes

Lichamen aan boord gebracht

“Het kostte ons bijna twee uur, maar we hebben de 10 lichamen ook aan boord gebracht. Eenmaal aan land kunnen deze mensen een waardige begrafenis krijgen”, zegt Fulvia Conte, teamleader van de reddingsacties aan boord van de Geo Barents. “Dit is afschuwelijk en wraakroepend. Opnieuw sterven mensen op de Middellandse Zee, een tragedie die had kunnen worden voorkomen.”

186 mensen gered, nu op zoek naar veilige haven

In totaal heeft de Geo Barents op 15 en 16 november in minder dan 24 uur drie reddingen uitgevoerd, in internationale wateren, voor de Maltese en Libische kust. Daarbij zijn 186 mensen veilig aan boord gebracht. Onder hen ook kleine kinderen (het jongste is 10 maanden oud), 61 minderjarigen en 34 vrouwen.  De mensen aan boord komen uit landen als Guinee, Nigeria, Ivoorkust, Somalië en Syrië. De Geo Barents gaat nu zo snel mogelijk op zoek naar een veilige haven, om deze groep extreem getraumatiseerde mensen van boord te laten gaan.

99 mensen zijn gered van hetzelfde bootje. Zij vertonen tekenen van acute stress en trauma. Sommigen onder hen moesten het lijk identificeren van hun broer of vriend, die ze enkele uren eerder voor hun ogen hadden zien sterven.
99 mensen zijn gered van hetzelfde bootje. Zij vertonen tekenen van acute stress en trauma. Sommigen onder hen moesten het lijk identificeren van hun broer of vriend, die ze enkele uren eerder voor hun ogen hadden zien sterven. © Candida Lobes

De mensen die gered zijn op 16 november vertonen tekenen van acute stress en trauma. Velen van hen hebben zware ervaringen opgedaan in Libië, van waaruit hun kleine houten boot vertrok. De meeste mensen zijn doodsbang na de hachelijke beproeving op zee. Sommigen moesten het dode lichaam identificeren van een jongere broer of een vriend die enkele uren eerder voor hun ogen was omgekomen.

Europa weigert levens te redden op de gevaarlijkste migratieroute ter wereld

"Op een dag als deze, waarop we 10 dode lichamen aan boord moeten brengen, zijn we eens te meer getuige van de onwil van Europa om levensreddend zoek- en reddingswerk te organiseren”, zegt Caroline Willemen, projectcoördinator op de Geo Barents. "Deze mensen lijden in Libië onder afschuwelijke omstandigheden waarbij hun mensenrechten geschonden worden. Vaak is vluchten over de Centrale Middellandse Zee hun enige uitweg, een ongelooflijk gevaarlijke reis om te ondernemen. Dit is de dodelijkste migratieroute ter wereld. Dat is beschamend.