Sociale media

Open the menu

“Bevoorrading, weinig mensen weten hoe dat werkt”

Moriam Willis MSF CentrafriqueMiriam Willis is Engelse. Ze is als logistiek medewerkster verantwoordelijk voor de bevoorrading in Centraal-Afrika. Het is haar eerste missie met AZG.

"De eerste dagen na mijn aankomst heb ik onze arts vergezeld op haar ronde om de impact van mijn werk beter te begrijpen. Bij elk contact met het medisch personeel schreef ze zorgvuldig de nieuwe behoeften op fiches, zoals dat in alle ziekenhuizen ter wereld gedaan wordt. Behalve dat hier deze procedures recent zijn en het personeel er regelmatig aan herinnerd moet worden. Het verzamelen van gegevens is een voortdurende uitdaging voor het medisch team en de verantwoordelijken van de bevoorrading, waar ik zelf deel van uitmaak. Anders dreigen er gaten te vallen in de voorraad medisch materiaal dat nodig is om de medische zorgen en de behandelingen te kunnen voortzetten. De toestand van de patiënten die ik hier zie herinnert me eraan hoe belangrijk de eindeloze lijsten van voorraden, codes en nummers zijn waarin ik me elke dag weer verdiep!

Véhicule MSF © J. Brandt
Sommige wegen zijn niet meer dan paden. Ze zijn nochtans de enige toegang tot vele dorpen. In deze omstandigheden lopen de vertragingen op: soms uren, soms dagen. © J. Brandt

In de Centraal-Afrikaanse Republiek blijft de bevoorrading chaotisch. Na 3 jaar van geweld zijn de wegen nog altijd gevaarlijk. Vrachtwagens kunnen maar moeilijk door. Voor de bevoorrading zijn we vaak afhankelijk van één klein vliegtuig één keer per week. Ik moet voortdurend goochelen met de dringende medische verzoeken en de minder dringende uitstellen. Ik vergeet daarbij nooit dat mijn beslissingen zware gevolgen hebben voor iedereen. Gezien de wachttijden veroorzaakt door onveiligheid en versperde wegen en de eindeloze onderhandelingen met de hoofdstad voor de juiste documenten moet je elke kans grijpen.


Bevoorrading is een lastig werk dat zich achter de schermen afspeelt. De spullen komen of niet, mensen zijn tevreden of gefrustreerd. Maar er zijn maar weinig mensen die echt een idee hebben van wat er moet gebeuren voordat een arts zijn patiënten geneesmiddelen kan geven of het technisch team vervangingsonderdelen kan gebruiken om een ambulance te repareren.


Een eerste vrachtwagen heeft de reis kunnen maken vanuit Douala, de grootste stad in Kameroen vanwaar een groot deel van ons materiaal komt. Maar tussen Bangui, de hoofdstad van de Centraal-Afrikaanse Republiek, en onze missie stond hij twee weken lang vast als gevolg van de onveiligheid door de aanwezigheid van de rebellengroepen die er nog steeds actief zijn. De chauffeur is erin geslaagd zich te verbergen en er toch over te waken dat de generator die de koelcontainer voedde, bleef draaien. Zonder zijn volharding en zijn moed zouden al die kostbare geneesmiddelen verloren zijn gegaan.

© MSF
De geneesmiddelen zijn er eindelijk. Het logistiek team komt in actie om ze te sorteren en het transport te organiseren naar de verschillende ziekenhuizen in de regio. © MSF

De bevoorrading is een cruciale schakel in alle interventies van AZG. Wanneer er dan een vrachtwagen arriveert met al het materiaal waarvoor we zo veel moeite hebben gedaan, zijn we allemaal in de zevende hemel. De stocks zijn gevuld, de afdelingen zijn tevreden en vooral, nog belangrijker, we kunnen het medisch werk voortzetten !"

Terug naar het dossier "De onmisbare logistiek van AZG"

Geen doeltreffende geneeskunde zonder geavanceerde logistiek

Of we nu geïsoleerde gewonden proberen te bereiken bij conflicten, in actie schieten bij een natuurramp of een voedselcrisis, in enkele weken tijd honderdduizenden mensen vaccineren, een vluchtelingenkamp inrichten temidden van nergens, het logistieke werk is essentieel en prioritair in alle interventies van AZG. Zonder een ervaren logistieker kan geen enkele arts zijn werk doen.

Zoals u kunt lezen in de getuigenis van Miriam is het transport van medische hulp naar de meest ontoegankelijke plekken ter wereld een van de vele hersenbrekers voor de logistieke medewerkers van AZG. Ze moeten vliegtuigmaatschappijen vinden die bereid zijn om naar zeer onveilige gebieden te vliegen en vliegtuigen die kunnen landen op korte landingsbanen die amper zijn aangelegd. En
als de kosten voor het vliegtuig te hoog oplopen, moeten alle andere transportmiddelen bekeken worden: auto’s, vrachtwagens,
boten, … En daar bovenop komen de onveiligheidsproblemen die de toegang onmogelijk kunnen maken, voor korte of langere tijd.

De logistieke AZG-medewerkers kunnen meer dan 40 jaar knowhow in de strijd gooien opdat het medisch personeel elke dag vele mensenlevens kan redden!