Médias sociaux

Open the menu

Access Campaign: geneesmiddelen toegankelijk maken voor iedereen

Dossier

Access Campaign: geneesmiddelen toegankelijk maken voor iedereen

In 1999 richtte Artsen Zonder Grenzen haar 'Access Campaign' op, een langdurig project dat ijvert voor een betere toegang tot geneesmiddelen. Door onderzoek en ontwikkeling te stimuleren, willen we de toegang tot betaalbare geneesmiddelen, diagnoses en vaccins vrijwaren voor alle patiënten wereldwijd die de geneesmiddelen nodig hebben.

Updated Mon, 02/14/2022 - 14:46

solidariteitsprijs

Frustratie als drijfveer voor actie

De Access Campaign kwam er uit medische noodzaak, maar ook uit frustratie. Het project moest de problemen verhelpen die onze teams ondervonden om een gepaste behandeling te bieden aan hiv-, aids-, tuberculose- en malariapatiënten of mensen getroffen door tropische ziekten als leishmaniase en de slaapziekte. Bepaalde geneesmiddelen waren niet verkrijgbaar of te duur om patiënten een behandeling te kunnen bieden. Andere waren niet doeltreffend, toxisch of ongeschikt voor gebruik op het terrein. En voor sommige ziekten bestond er gewoon nog geen behandeling.

In de beginjaren van het project streefde de Access Campaign naar lagere prijzen voor antiretrovirale middelen voor hiv-patiënten in ontwikkelingslanden. De medewerkers wilden toen vooral het monopolie van patenthouders op de productie van veel te dure geneesmiddelen doorbreken. Die aanpak bleek efficiënt: de prijzen van antiretrovirale middelen zijn in tien jaar tijd met 99% gedaald. Nog andere succesvolle initiatieven volgden (zie hiernaast), van een grotere toegang tot snelle diagnoses, tot een prijsdaling van het vaccin tegen longontsteking.

sofosbuvir

Geneesmiddelen zijn geen luxeproduct

Twintig jaar later is onze slogan – “Geneesmiddelen zijn geen luxeproduct” – nog steeds brandend actueel. Te dure of inefficiënte geneesmiddelen en een gebrek aan innovatie zijn immers een wereldwijd fenomeen. Een groot aantal nieuwe geneesmiddelen, vaccins en diagnoses die vandaag nodig zijn, blijft ontoegankelijk. Ze zijn te duur of worden niet geproduceerd omdat de farmaceutische industrie andere prioriteiten stelt dan de gezondheid van patiënten.

De voorbije twintig jaar werden heel wat politieke engagementen aangegaan, maar die moeten ook naar de praktijk worden omgezet. Algemeen directrice van de Access Campaign Els Toreele stelt het zo: "We moeten blijven pleiten voor verandering en politieke wil die een toegang en innovatie voor iedereen kan garanderen. Dat is niet zozeer een kwestie van liefdadigheid, wel van rechtvaardigheid.

twintig jaar acces campaign

Dit jaar viert Access Campaign haar 20ste verjaardag. We willen terugblikken op wat we tot nog toe hebben verwezenlijkt (opgelet: Engelstalige website), maar ook aandacht besteden aan wat we hebben geleerd en wat nog moet gebeuren met het oog op medische innovatie en de toegang tot geneesmiddelen voor alle patiënten in nood.