Open the menu

Médias sociaux

Schrijf je in voor de tweede #YOUthCAREs

Laat je horen in onze jongerenchallenge!

 

BAM! De tweede editie van #YOUthCAREs gaat in november al van start! Ook in 2021-2022 kan je je met een groepje inschrijven, meedoen aan onze challenge en jullie stem laten horen over maatschappelijke thema’s waarmee iedereen wel eens te maken krijgt – shout out, shout loud! ✊

🔹 YOUthCAREs?

De bedoeling is dat je in groep een project uit de grond stampt, eentje dat in jullie geheel eigen stijl de aandacht vestigt op issues van vandaag. Maatschappelijke problemen of uitdagingen die ons allemaal bezig houden – veraf of net heel dichtbij. Thema’s die bespreekbaar en besproken moeten worden. Issues waarmee jij, een vriendin, een vriend misschien zelf mee zit. 🤔 Issues waarmee ook patiënten en medewerkers in onze projecten worden geconfronteerd. Niets gebeurd, we hebben het er later wel over? Niets van! Reageren, quoi! Nu. En luid ook!

schrijf je in voor #youthcares

🔹 WIE?

Ben je tussen 16 en 18 jaar? Yes, YOUthCAREs is voor jou. Let wel, meedoen kan enkel in groep: met de klas, met de scouts... met jouw vrienden dus. Verschillende groepjes maken binnen dezelfde organisatie? Kan ook!

🔹 waarom?

We willen je horen. Hoe denk jij over deze maatschappelijke uitdagingen? Hoe praat je erover met jouw vrienden, medeleerlingen of familie?  We willen praten met jullie, naar jullie luisteren en ja, ook leren van jullie, jongeren. Laat je stem vandaag al horen. Ons doel? Samen de aandacht vestigen op onaanvaardbare situaties  waarmee niet enkel onze patiënten worden geconfronteerd, maar wij allemaal, ook hier in België. 

🔹 WAT?

Alles kan, the sky is the limit! Je project kan een facebookcampagne zijn, een instagrampost, een live debat, een app, een game… Wat voor jullie ’t beste werkt, werkt voor ons ook! Inspiratie nodig? Scroll naar beneden en bekijk 5 projecten uit de vorige editie. 👇👇👇

🔹 De thema’s?

Dit jaar kan je kiezen om te praten over één van deze drie thema’s:

  •     Stigma rond gezondheid: je kent vast wel iemand die op grond van zijn of haar gezondheidstoestand anders bekeken, bekritiseerd of zelfs uitgesloten wordt. Of iemand die geen hulp durft zoeken, of niet openlijk durft praten over zijn of haar gezondheid uit angst om voor het stigma dat misschien volgt.  In onze projecten werken we dagelijks met gestigmatiseerde patiënten. Open praten over een gezondheidsissue -  met de hele gemeenschap! - is de beste remedie tegen misverstanden en stigma. Start je het gesprek?
  •     Seksueel geweld in alle mogelijke vormen: seksueel geweld kan iedereen treffen, overal ter wereld, in elke sociale laag, jong of oud, op school, op de werkvloer of zelfs thuis. Dat geweld kan fysiek of psychologisch zijn:  verkrachting of aanranding, maar ook intimidatie of uitbuiting. Slachtoffers van seksueel geweld durven vaak niet praten over wat ze hebben meegemaakt, uit schaamte of net uit schrik. Praten is altijd de eerste stap op zoek naar hulp.
  •     Geestelijke gezondheid: een gezond hoofd in een gezond lichaam. Naar de dokter als je ziek bent? Wel, naar psycholoog gaan als je even niet goed in je vel zit, is even normaal. Je hebt tijdens de COVID-19-lockdowns misschien zelf gemerkt dat het even wat minder ging, bijvoorbeeld.  Of misschien ken je iemand die professionele hulp kan gebruiken, maar die niet durft te zoeken - of misschien zelfs niet weet dat er aangepaste hulp bestaat?

🔹 HOE?

We beoordelen jouw project volgens 5 criteria:

  •     Creativiteit: creatievere projecten trekken natuurlijk beter de aandacht van het publiek.  We geven je volledige carte blanche: het format, de manier van verspreiding, de invalshoek, de uitwerking kies je volledig zelf. Verlies natuurlijk de kern van je boodschap niet uit het oog! En wees realistisch... aim small, miss small (but dream big) 😉
  •     Inhoud: vergeet zeker de "content" niet, beste "content creators". Een doeltreffende campagne gebruikt een relevante, coherente en correcte inhoud, die bovenal to the point is. We letten vooral op de tone of voice: let op dat je op een eigentijdse en respectvolle  manier over culturen en bevolkingsgroepen  praat (opletten voor paternalisme dus!).
  •     De kracht van de boodschap: je  project heeft een duidelijke en sterke boodschap. Wat is je "call to action"?
  •     Strategie: denk goed na over de communicatiestrategie van uw project. Op welk platform en in welk format kan jouw boodschap het beste worden verdeeld? Online? Offline? Welk publiek wil je bereiken en waar en hoe kan dat het beste? En welke "look & feel" past er het best bij de gekozen verdeling? 
  •   Stem van het publiek: last but not least. Het laatste woord geven we aan het publiek. Helemaal op het einde lanceren we een oproep bij het grote publiek om te stemmen op hun favoriete projecten, júllie projecten dus. Het project dat het meeste stemmen krijgt, heeft een streepje voor natuurlijk.

schrijf je in voor youthcares

 

op de agenda

29 oktober: einde van de inschrijvingen

Inschrijven kan nog tot 29 oktober 2021. Opgelet: wees er snel bij, want het kan zijn dat we de inschrijvingen  moeten stopzetten wanneer ons plafond bereikt is. Een thema kiezen hoeft nog niet meteen, dat kan nog later.

Vanaf 1 november: de drie thema's in detail

Vanaf 1 november vind je op onze website (deze pagina's dus!) uitgebreide informatie over de drie thema's die we voorstellen.

In de weken hierna, zullen we per groep vragen een thema te kiezen. Van zodra je een thema gekozen hebt, kunnen we je beter helpen. Misschien wil je wel met de hele klas één van onze specialisten uitnodigen om vrijuit te komen praten? Want dat kan zeker!

11 maart : deadline day! Dien je project in en begin met de verspreiding!

Dien je project in ten laatste op 11 maart (vroeger mag natuurlijk altijd). Eens je project is ingediend, kan je meteen beginnen met de verspreiding ervan, volgens de strategie en op de kanalen die door jullie zelf gekozen zijn.

21 april : we maken een preselectie van 10 projecten bekend

Op 21 april 2022 maken we onze shortlist bekend. Dat zijn 10 projecten met wie we graag verdergaan naar de volgende ronde. Nu lanceren we ook de publieksstem. Maak sowieso jouw vrienden en familie warm om te stemmen op jullie projecten. It's all about that buzz.

4 mei: stel je project voor aan onze jury!

Als je op de shortlist met 10 projecten staat, krijg je de kans om je project voor te stellen aan onze jury. Als dat kan met de COVID-19-maatregelen die dan van kracht zullen zijn, nodigen we jullie graag allemaal uit op de kantoren van Artsen Zonder Grenzen in Brussel!

4 mei: en de winnaar is...!

Na rijp beraad maken we de winaar van #YOUthCAREs 2021-2022 bekend! Challenge...accepted? Veel succes!

 

heb je nog vragen?

Wil je alvast meer informatie over #YOUthCAREs of zit je met een vraag? Anne-Sophie helpt je heel graag verder! Je kan haar bereiken via youthcares@azg.be of via + 32 (0)2 474 76 13.

Inspiratie nodig?
😍 Bekijk hier 6 geweldige projecten van vorig jaar! 😍

Compte bancaire

  • IBAN: BE73 0000 0000 6060
  • BIC BPOTBEB1

Médias sociaux